Najčitaniji auto portal u hrvatskoj - 300.000 čitatelja mjesečno

POWERED BY DNEVNIK.HR

Wartburg P100 – “komunistička avangarda” koja nikad nije ugledala svjetlo dana

Wartburga se sjećamo kao nevjerojatno neuglednog automobila pogonjenog smrdljivim minijaturnim dvotaktnim motorom. No, jeste li znali da su 60-ih Nijemci s krive strane zida imali poprilično odvažan (i lijep!) koncept automobila sa središnje postavljenim motorom?

"Žena može biti sa sela, ali auto mora biti iz Njemačke", da li je autor ove mislio i na Istočnu Njemačku?
“Žena može biti sa sela, ali auto mora biti iz Njemačke”, da li je autor ove mislio i na Istočnu Njemačku?

Auto-industrija bivšeg DDR-a imala je dvije perjanice koje su kružile i našim cestama: legendarnog Trabanta napravljenog od recikliranog materijala koji je nadživio komunizam i Wartburga koji je bio izbor onih jednakijih u besklasnom njemačkom društvu, a to može zahvaliti činjenicom da je napravljen od pravog lima, pa za razliku od Trabanta nije lako gorio u spektakularnoj vatri prilikom sudara.

Wartburg P100
Wartburg P100

Wartburg je, kao i Trabant, bio pogonjen dvotaktnim trocilindrašem baziranom na starom DKW-u. Ovo čudo istočnonjemačke tehnologije u svom DDR izdanju od 1956-1991 imalo je dva dizajna: okruglasti u stilu pedesetih – model 311/312 koji se proizvodio do 1966. i nama poznatiji kutijasti dizajn modela 353 koji se proizvodio do pada Zida. Obje verzije su dolazile u istom postavu s rednim dvotaktnim trocilindrašem koji pogoni prednje kotače (iako, valja spomenuti da je u zadnjim godinama Wartburga nakon što su braća sa Zapada preuzeli tvornicu, dvotaktni motor zamijenjen VW-ovim 1.2-litarskim benzincem iz druge generacije Pola).

Wartburg P-100
Wartburg P-100

Upravo zbog svega navedenog prototip P100, odnosno model 314 kako se trebao zvati da je zaživio u serijskoj produkciji, fascinira svojom inovativnošću i dizajnom pošto je veliki odmak od smrdljivih kutija koje je inae proizvodio Wartburg. P100 prototip dolazio je sa središnje postavljenim boxer motorom s četiri cilindra koji je pogonio stražnje kotače. Zbog ovakvog dizajna P100 ima dva prtljažnika poput Volkswagena Type 3 što je odlična stvar za vlasnike vozila, a zbunjujuća za policiju i carinike.

Wartburg 313-2
Wartburg 313-2

No, ni tu nije kraj. Čak je postojala i coupe verzija P100 projekta koji je nosio ime 313-2. Radi se u suštini o istom automobilu s istim motorom u sportskom odjelu koje neodoljivo podsjeća na Renault Caravelle. Po teško dostupnim informacija, četiri modela su napravljena od kojih su najmanje dva još uvijek u životu.

Nije teško zaključiti zašto ove maštarije istočnonjemačkih inženjera nisu zaživjele – ako izuzmemo ideološke razloge i nepovjerljiv stav komunista prema automobilu kao privatnom vlasništvu, tu je pregršt tehničkih problema: poput problema s hlađenjem, buke u kabini i dostupnosti motora. Pogotovo veliki problem predstavlja hlađenje pošto se čini da niti jedan prototip nema otvore za zrak. Upravo iz tog razloga i danas nemamo automobile s takvim dizajnom, osim eventualno Tesla Modela S – ako Tesline električne motore koje se nalaze na stražnjoj osovini možemo klasificirati kao središnje postavljen motor.
Na kraju, P100 prototipi pokazuju da se i unutar vrlo ograničene industrije u zatvorenoj zemlji u neka ranija vremena razmišljalo progresivno, pa premda i projekti nisu doživjeli svoju serijsku proizvodnju.

Wartburh 313-2
Wartburh 313-2